Korkeakoulussa korkealaatuista puhtaanapitoa


Winclean vastaa Tampereen yliopiston Kaupin kampuksen Arvo-rakennuksen kokonaisvaltaisesta puhtaanapidosta. Vuonna 2009 valmistuneen rakennuksen aulatilat, rappukäytävät, kirjasto, ravintola, henkilöstön taukotilat sekä toimisto- ja opetustilat kuuluvat sopimuksen piiriin. Arvo-rakennukessa on muun muassa Tampereen yliopiston Lääketieteen yksikön ja Terveystieteen yksikön tiloja. Vilkkaassa rakennuksessa henkilökuntaan lukeutuu 200 työntekijää ja opiskelijoita on noin 700. Winclean on vastannut Arvo-rakennuksen puhtaanapidosta kesästä 2012 lähtien.

kampus_siivous1.jpg

– Uuden laadukkaan kiinteistön sekä miellyttävien yhteyshenkilöiden ja työntekijöiden johdosta on Arvo-rakennuksella erittäin mukava työskennellä. Olemme ylpeitä siitä, että saamme puhtaanapidon keinoin ylläpitää tämän tasokkaan rakennuksen erinomaista kuntoa, sanoo Wincleanin palveluesimies Milla Kouri.


Luottamus ja vakihenkilöstö avainasemassa

TAY-Palvelut Oy:n palveluesimies Hannele Sainiola toimii Tampereen yliopiston Kaupin kampuksella ja vastaa pääasiallisesti yhteistyöstä Wincleanin kanssa. Hän kertoo, että yhteistyömallien hiomiseen kului yhteistyön käynnistyttyä joitakin kuukausia, mutta nykyisin työskentely Wincleanin kanssa sujuu hänen mielestään erinomaisesti.

Hannele.jpg

– Minua ilahduttaa, että pitkäjänteisellä työllä olemme saavuttaneet todella hyvän vaiheen yhteistyössämme Wincleanin kanssa. On todella tärkeää, että voin luottaa siihen, että se mitä sovitaan, myös toteutuu. Näin minä voin keskittyä muihin työtehtäviini, eikä aikaa kulu esimerkiksi kohteen ylimääräisiin tarkistuskäynteihin.

Sainiolan mukaan onnistuneeseen yhteistyöhön myötävaikuttavat luottamuksen lisäksi muun muassa vakituinen henkilöstö, joka tuntee kohteen sekä sen vaatimukset ja erityispiirteet.

– Mielestäni Wincleanin rekrytoinnit ovat onnistuneet hyvin, ja olemme saaneet Arvolle ammattitaitoisen vakihenkilöstön. Arvostan suuresti sitä, että puhtaanapidon laatu pysyy vakituisen henkilöstön ansiosta tasaisena. Wincleanin työntekijöillä on kattava tietotaito tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Tehokasta viestintää

Sainiola tapaa Wincleanin edustajia noin kerran kuukaudessa. Kuukausittaisilla laatukierroksilla kohde käydään kattavasti läpi, puhtaanapidon taso arvioidaan numeroasteikoilla, ja tarkistetaan, että edelliskerran mahdolliset korjaustoiveet ovat kunnossa.

TAY-Palvelut Oy:n palvelupäällikkö Kati Kollin arvostaa sitä, että Wincleanilla asiat otetaan tosissaan ja mahdollisiin palautteisiin ja poikkeamiin reagoidaan ensitilassa. Hän kiittää Wincleania tehokkaasta viestinnästä ja siitä, että yhteyshenkilöt ovat helposti tavoitettavissa.
Kollinin mielestä on hienoa, että yhteistyössä on mukana lähimpien yhteyshenkilöiden lisäksi hallinnollisista tehtävistä vastaavia henkilöitä.

– Esimerkiksi Wincleanin palvelupäällikkö on mukana myös laatukierroksilla, eikä tyydy vain raporttien läpikäyntiin. Tämä osoittaa meille suurta sitoutuneisuutta, mitä arvostamme valtavasti.

Tilat luentosaleista väitöstilaisuuksiin

kampus_siivous.jpg

Arvolla järjestetään päivittäisen toiminnan lisäksi myös muita tilaisuuksia, kuten väitöstilaisuuksia, jolloin erityisesti tilojen on oltava edustuskunnossa.

– Väitöstilaisuuksia pidetään usein Arvolla, koska se tarjoaa tilaisuuden vaatimat arvokkaat puitteet. Wincleanin kanssa esimerkiksi tilaisuuksien vaatimat välisiivoukset onnistuvat kätevästi. Mielestäni on tärkeää, että kohteen lisäksi myös esimerkiksi siivoojien vaatetus ja työvälineet ovat siistit, koska ne viestivät ammattitaitoisesta ja asianmukaisesta toimijasta. Tilojen käyttäjälle siivooja muiden mukana edustaa kiinteistöä, Sainiola sanoo.

Arvo-rakennus on upea arkkitehtuurinen kohde, jonka näyttävyyttä korostavat sen suuret lasipinnat niin julkisivussa kuin sisätiloissakin. Näyttävä rakennuselementti asettaa erityisvaatimuksia puhtaanapitoon.

– Arvossa on lukuisia lasipintoja ja se on ehdottomasti rakennuksen tunnusmerkki. Tämä näyttävä ja kaunis materiaali asettaa toki erityishaasteita puhtaanapitoon. Tämä ei kuitenkaan ole ollut haaste eikä mikään Wincleanille, vaan työntekijät ovat näyttäneet erinomaista osaamista ja aktiivisuutta siisteystasossa myös tällä saralla, Sainiola sanoo.

Asiakastyytyväisyyskyselystä kiitettävää

Sainiolan ja Kollinin lisäksi myös muut Arvo-rakennuksen käyttäjät ovat erittäin tyytyväisiä kohteen siisteystasoon ja Wincleanin työntekijöihin. Arvon käyttäjille keväällä 2014 tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan on tilojen siisteys ja siivoojien asiakaspalvelutaidot kiitettävällä tasolla.

– Opiskelijoille ja henkilökunnalle tehdyn kyselyn mukaan saivat yleiset tilat, opetustilat ja kirjasto parhaimmat arvosanat kysyttäessä tilojen siisteystasoa. Asteikolla yhdestä viiteen olivat nämä kaikki tilat keskiarvoltaan yli neljä. Myös Wincleanin työntekijöiden asiakaspalvelutaidot saivat nekin arvosanakseen kiitettävän, Kollin täsmentää.