Mitä myy­mä­lä­sii­vous si­säl­tää ja mitä kan­nat­taa huo­mioi­da?

Mitä myy­mä­lä­sii­vous si­säl­tää?

Myy­mä­lä­sii­vous kat­taa usei­ta eri osa-​alueita, joil­la var­mis­te­taan ti­lo­jen siis­teys ja hy­giee­ni­syys. En­sim­mäi­nen tär­keä osa-​alue on lat­tioi­den puh­dis­tus, mikä voi si­säl­tää sekä imu­roin­tia että pesua tar­peen mu­kaan. Lat­tioi­den puh­taus on eri­tyi­sen tär­ke­ää, sillä ne ke­rää­vät pal­jon likaa ja pölyä päi­vit­täin.

Mui­den pin­to­jen puh­dis­tus on myös olen­nai­nen osa myy­mä­lä­sii­vous­ta. Pöly ja lika voi­vat ke­rään­tyä no­peas­ti, ja sään­nöl­li­nen pö­ly­jen pyy­hin­tä aut­taa pi­tä­mään myy­mä­län siis­ti­nä ja hou­kut­te­le­va­na asiak­kail­le. Sa­ni­teet­ti­ti­lo­jen, kuten WC-​tilojen, puh­dis­tus on eri­tyi­sen tär­ke­ää, sillä hyvin hoi­det­tu sa­ni­teet­ti­ti­la pa­ran­taa asiak­kai­den ko­ke­mus­ta ja luo po­si­tii­vis­ta mie­li­ku­vaa myy­mä­läs­tä.

Miksi myy­mä­lä­sii­vous on tär­ke­ää?

Myy­mä­lä­sii­vouk­sen tär­keys ko­ros­tuu eri­tyi­ses­ti asia­kas­ko­ke­muk­sen pa­ran­ta­mi­ses­sa. Puh­das ja hyvin hoi­det­tu myy­mä­lä antaa asiak­kail­le po­si­tii­vi­sen vai­ku­tel­man ja hou­kut­te­lee hei­dät vii­py­mään pi­dem­pään. Tämä voi puo­les­taan li­sä­tä os­to­ha­luk­kuut­ta ja asia­kas­tyy­ty­väi­syyt­tä.

Li­säk­si siis­teys ja hy­giee­ni­syys ovat olen­nai­sia ter­veel­li­sen ym­pä­ris­tön yl­lä­pi­tä­mi­ses­sä. Eri­tyi­ses­ti ny­ky­ään, kun asiak­kaat ovat en­tis­tä tie­toi­sem­pia hy­gie­nias­ta, hyvin hoi­det­tu myy­mä­lä voi olla mer­kit­tä­vä kil­pai­lue­tu. Sään­nöl­li­nen sii­vous aut­taa myös eh­käi­se­mään li­kaan­tu­mis­ta ja ku­lu­mis­ta, mikä pi­den­tää myy­mä­län pin­to­jen ja ka­lus­tei­den käyt­töi­kää.

Kuin­ka usein myy­mä­lä tu­li­si sii­vo­ta?

Myy­mä­län sii­vouk­sen ti­heys riip­puu myy­mä­län tyy­pis­tä ja asia­kas­mää­räs­tä. Ylei­ses­ti ot­taen suo­si­tel­laan, että myy­mä­lät sii­vo­taan päi­vit­täin tai vä­hin­tään usei­ta ker­to­ja vii­kos­sa. Esi­mer­kik­si elin­tar­vi­ke­myy­mä­löis­sä lat­tioi­den ja pin­to­jen päi­vit­täi­nen puh­dis­tus on tär­ke­ää elin­tar­vi­ke­tur­val­li­suu­den var­mis­ta­mi­sek­si.

Vä­hem­män lii­ken­nöi­dyis­sä myy­mä­löis­sä sii­vous voi ta­pah­tua har­vem­min, mutta sään­nöl­li­syys on silti avai­na­se­mas­sa. Eri­tyi­ses­ti se­son­kiai­koi­na, jol­loin asia­kas­mää­rät voi­vat nous­ta, sii­vous­ta tulee te­hos­taa. Täl­löin on tär­ke­ää var­mis­taa, että myy­mä­lä pysyy hou­kut­te­le­va­na ja toi­mi­va­na asiak­kail­le.

Mitä ottaa huo­mioon va­li­tes­sa sii­vous­pal­ve­lua?

Sii­vous­pal­ve­lun va­lin­nas­sa on tär­ke­ää ar­vioi­da usei­ta te­ki­jöi­tä. En­sim­mäi­nen huo­mioi­ta­va asia on pal­ve­lun laatu ja yri­tyk­sen maine. Hy­vä­mai­nei­nen sii­vous­pal­ve­lu voi tar­jo­ta luo­tet­ta­vaa ja laa­du­kas­ta pal­ve­lua, joka vas­taa myy­mä­län tar­pei­ta.

Hin­ta­ta­so on myös mer­kit­tä­vä te­ki­jä, mutta se ei saisi olla ainoa va­lin­ta­kri­tee­ri. On tär­ke­ää löy­tää pal­ve­lu, joka tar­jo­aa hyvän hinta-​laatusuhteen. Li­säk­si asia­kas­pal­ve­lun taso ja pal­ve­lun­tar­joa­jan jous­ta­vuus voi­vat olla rat­kai­se­via te­ki­jöi­tä, eri­tyi­ses­ti jos myy­mä­län tar­peet vaih­te­le­vat se­son­kien mu­kaan.

Miten myy­mä­lä­sii­vous voi vai­kut­taa myyn­tiin?

Puh­das ja siis­ti myy­mä­läym­pä­ris­tö voi mer­kit­tä­väs­ti pa­ran­taa myyn­tiä. Asiak­kaat viet­tä­vät mie­luum­min aikaa siis­tis­sä ja hou­kut­te­le­vas­sa ym­pä­ris­tös­sä, mikä voi li­sä­tä myy­mä­läs­sä vie­tet­tyä aikaa ja siten myös os­tok­sia. Myy­mä­län siis­teys voi siis suo­raan vai­kut­taa asiak­kai­den os­to­käyt­täy­ty­mi­seen.

Li­säk­si hyvin hoi­det­tu myy­mä­lä voi hou­ku­tel­la uusia asiak­kai­ta ja pa­ran­taa myy­mä­län mai­net­ta. Po­si­tii­vi­nen asia­kas­ko­ke­mus voi joh­taa suusa­nal­li­seen mark­ki­noin­tiin, mikä voi tuoda lisää asiak­kai­ta ja kas­vat­taa myyn­tiä pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä. Näin ollen laa­du­kas myy­mä­lä­sii­vous on in­ves­toin­ti, joka voi tuot­taa huo­mat­ta­vaa li­sä­ar­voa myy­mä­län lii­ke­toi­min­nal­le.